A siker szintjei

Mit kell tenned ahhoz, hogy a következő szintre lépj?

TASNÁDI OLIVÉR 

Azt mondják, a sikernek két szintje van. Az első szint, amikor majdnem mindenre igent mondasz. A második szint, amikor majdnem mindenre nemet mondasz.

Ezt a mondást először Blair Ennstől, a Win Without Pitching alapítójától hallottam, eredetileg talán Dan Sullivan üzleti coachtól származik.

Hangzatos mondás, de mire gondolt pontosan a költő?

A mondás elméleti háttere a következő: az értékesítési erőd abból származik, hogy hányan tudják ugyan azt a problémát, ugyan olyan jól megoldani, mint te.

Amikor kezdő vagy a pályán, inkább általános tudással rendelkezel. Tanultál egy kis arculattervezést, egy kis kiadványszerkesztést, esetleg UI designt. Rengeteg másik szereplő van a piacon, akik rendelkeznek ilyen tudással, és legalább olyan szinten meg tudják oldani a problémát, mint te. És sokan vannak, akik egy-egy terület szakértőiként sokkal specializáltabb megoldást kínálnak nálad. Ebből adódik, hogy lényegében mindenkivel versenyezned kell, és a legerősebb fegyver a tárházadban az ár.

Minél több tapasztalatot szerzel egy-egy területen, annál jobb lesz az alkupozíciód. És minél inkább tudod azt mondani, hogy az adott problémát jobban megoldod, mint mások, annál feljebb kerülsz a táplálékláncban. Innentől egyre kevésbé versenyzel árban, és egyre inkább kompetenciában.

Ha olyan specializált képességekre teszel szert, ami hasznos a piac számára, és kevés számú más szereplő rendelkezik vele, akkor vagy a lehető legjobb alkupozícióban. Hiszen mondhatod, hogy ha a legjobb megoldásra van szükséged, akkor fordulj hozzám, és fizesd meg az árát. Ha kevésbé specializált, általánosabb megoldást szeretnél, akkor vedd meg mástól, olcsóbban. Így a legjobb ügyfelek várhatóan hozzád fognak fordulni.

Ez az elmélet a mondás mögött. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?

Kezdőként minél több munkát be kell vállalnod. Ez az az időszak, amikor keményen kell dolgoznod, eleinte relatíve olcsón. A cél az, hogy tapasztalatot szerezz, és szakértelmet építs. Ki kell próbáld magad több területen, hogy ki tudd választani azt az utat, ami legjobban megfelel számodra.

Tehát: majdnem minden megbízásra igent kell mondanod.

A második szint az, amikor megtaláltad a niche területed. Rendelkezel kellő tapasztalattal és specializált tudással, hogy szakértőként pozícionáld magad. Ez lehet akár egy részterület a szakmádon belül (pl. Behavioral science és UX design metszete), akár iparági fókusz (pl. Branding háziállat-szépségszalonoknak), vagy a kettő ötvözete. Ezen a szinten az a lényeg, hogy csak olyan megbízásokat vállalj el, amelyek esetében az ügyfél igénye és a te képességeid a lehető legjobban egybevágnak.

Tehát: majdnem minden megkeresésre nemet kell mondanod.

Van, akinek az első szint megy könnyebben és van, akinek a második. Ez nagyban személyiség függő. A lényeg, legyél tudatos. Ismerd fel, hogy melyik szinten vagy éppen, és adott esetben mi kell ahhoz, hogy a következőre lépj.

Ha már rendelkezel elég specifikus szaktudással, ne maradj a régi megszokások rabja. Sokaknak nehéz levetkőzni azt az érzést, hogy minél több munkát el kell vállalni, mindent meg kell csinálni. Ilyenkor szedd össze minden bátorságod, és mondj nemet azokra a lehetőségekre, amik nem ideálisak számodra. Azokra a lehetőségekre összpontosíts, amikben igazán erős vagy.

Dióhéjban

Az alkuerő a kreatív szakmákban a specializációból származik. Az elején fejlesztened kell a szaktudásod, tehát minél többet kell dolgoznod. Később a megszerzett tudást és tapasztaltot felhasználva szakértőként kell pozícionálnod magad, tehát meg kell válogatnod, hogy milyen megbízásokat vállalsz el. Az első szinten dolgozz keményen, a második szinten dolgozz okosan.


A cikk írója Tasnádi Olivér, Márkaépítő szakember, kreatív direktor és vállalkozó. 10 éve foglalkozik vizuális kommunikációval, 8 éve üzletszerűen. Jelenleg a TASNADI & CO csapatával együtt segít magyar és nemzetközi KKV-knak szorosabb kapcsolatot kiépíteni vevőikkel. Olivér saját elmondása szerint rettentően kíváncsi természetű, a technológiától kezdve a pszichológián át az építészetig sok minden érdekeli - manapság leginkább az foglalkoztja, hogyan hatnak a márkák az emberek viselkedésére.


A brandinget sokféle szempontból lehet értelmezni, többek között marketing, sales vagy üzleti szempontból. Ez a hiánypótló 156 oldalas kötet főleg vizuális fókusszal bontja ki a témát, így a vizuálisan érzékeny, fejlődni vágyó grafikusoknak, marketingeseknek, tanácsadóknak vagy épp arculatterveztetés előtt álló megbízóknak ad lehetőséget a tanulásra, fejlődésre. 👇

BRANDING ÉS A VIZUÁLIS VÁLASZ

OLVASS

156 oldal gyakorlati tudás a brandépítésről.