Brand Sprint tapasztalatok

Egy jól működő workshop formátum

SERFŐZŐ PÉTER 

Csapjunk mindjárt a közepébe! A folyamat a legfontosabb a designtervezési projektjeinkben: az, hogy mindig tudjuk, hogy mi a következő lépés, és karon fogva a megbízóinkat, szépen végigmegyünk rajta közösen. A végeredmény is közös, legalább annyira a mi munkánk eredménye, mint a megbízóké. Engedjük „bevonódni” őket, így a döntési helyzetek sokkal kevésbé rizikósak. Persze, ehhez szükséges, hogy a megbízó is időt, energiát rakjon bele. De hogy mire gondolok, azt kifejtem részletesebben is.

Brand Sprint: az alap

Sűrű volt az elmúlt időszak a zwoelfben, heti szinten több Brand Sprintet és más stratégiai témájú workshopot tartottunk, ezért most nagyon koncentráltan vannak jelen a tapasztalatok, hogy mit és hogyan érdemes csinálni, vagy hol érdemes az eddigieken változtatni. Ezen tapasztalok megosztására született ez a bejegyzés. Ebben az évben már 20+ Brand Sprint vagy stratégiai workshopot tartottunk, és a legjobb, hogy nem lehet megunni, mert mindegyik más volt. Hogy miért?

5K Process: Vázlatos ábrája a zwoelfben alkalmazott folyamatnak.

Brand Sprint: a rugalmas keretrendszer

Mert a Brand Sprint workshop egy nagyon jó kiindulási pont, egy erős keretrendszer, amely masszív alapokat biztosít. Jól strukturálja a munkafolyamatot, miközben nagyon rugalmas is tud lenni. Sőt, annak is kell lennie, hiszen minden projekt különböző, minden projektben más-más problémát kell feltárni és megoldani.

Ahány projekt, annyi probléma

A design a problémamegoldásról szól. Az élet sokféle kihívás elé állítja a brandeket, például új terméket szeretnének piacra vinni, vagy a meglévő termékpalettájuk struktúrája vált fenntarthatatlanná, nevet kell adni a terméknek vagy az új cégnek, vagy átalakítják a meglévő cégüket és azért kell megújítani az arculatot. Ezek mind olyan „designproblémákat” is szülnek, amelyeknek kreatív és professzionális megoldásáért hozzánk fordulnak.

Ráadásul nemcsak a téma vagy a probléma sokszínű, hanem a csapat összetétele is, van, amikor egy fővel dolgozunk együtt, van, amikor teljes 6-8 fős projektteammel, főként magyarul, de egyre több az angol workshopunk is.

Szabjuk át!

Annak ellenére, hogy minden projekt más és más, a Brand Sprint keretrendszerét alkalmazzuk: megnézzük először, hogy mennyire illik a workshop formátuma az adott projektbe. Megnézzük az alap 6 témát:

  • Vízió
  • Miért?
  • Értékek
  • Célközönség
  • Brandszemélyiség
  • Konkurencia

Ez egy olyan alap, amely általában minden projektben hasznos, ha kibontjuk. Bizonyos esetekben a megbízó hoz már elkészült anyagokat az adott témában, akkor azokat is beépítjük a workshop tartalmai közé, vagy bővítjük olyanokkal, amelyek fontosak a projekt szempontjából. Egy termékstruktúra átalakítása esetén például elengedhetetlen átnézni és megérteni a mostani rendszert, hogy lássuk, hogy mik a problémák, milyen megoldások útján lehet újjáalakítani a rendszert.

A Brand Sprint arra is tökéletes, hogy megtaláljuk azokat a gócpontokat, amelyeket érdemes tovább boncolgatni. Ezt általában nem az első workshop keretében tesszük, hanem ahol előjönnek a még mélyebben megértendő vagy átgondolandó részek, arra később, egy másik workshop keretében visszatérünk. Ez két okból is jó: egyrészt lehet tartani az első workshop időablakát, nem húzódik el a workshop, másrészt fel lehet készülni a probléma témájában az újabb alkalomra mind a megbízó, mind a tanácsadó részéről.

Így a Brand Sprint egy workshopsorozat első alkalmává válik.

BRAND SPRINT PRO

ACADEMY - VIDEÓ KURZUS

Tanuld meg a Brand Sprintet online, kezdd el most, hogy már a következő projektedben alkalmazhasd!


Workshopolás COVID alatt

Tekintsünk ki egy pillanatra a folyamatból, nézzük meg, hogy milyen eszközöket használunk most a Brand Sprint workshopra. A COVID beköszöntével nagyon hamar meg kellett találnunk az online formátum technikai megoldását, hogy mit használjunk, melyik eszköz a leghatékonyabb. Mivel Figmával elég sokat dolgozunk, abban tervezünk, abban rakjuk össze a prezentációinkat, ezért a workshopot is ebben kezdtük el csinálni. Kezdetben igaz volt néhány próbálkozás a Miróval is. Nem is volt vele gond, csak egy újabb tool, egy újabb előfizetés, és próbáljuk az eszközeink számát is racionalizálni, ezért maradtunk a Figmánál. Nemrég kijött a FigJam is, a Figma egy új workshopszolgáltatása, de a nagy leterheltség miatt még nem volt időnk tesztelni, de nagyon hasznosnak tűnik elsőre. Beszámolok majd a tapasztalatokról.


Addig is letöltheted a Brand Sprint Figma template-et amelyet a zwoelf-ben is használunk.


Workshop és ami utána van

Térjünk vissza a folyamathoz. A workshopok végeztével az összegyűjtött információkat rendszerezzük, fókuszáljuk, és egy dokumentumban (brief vagy brandguide, bármi) összegezzük. Nagyon fontos, hogy itt nem áll meg a munka. Sőt most indul az igazi kreatív munka, levonni a megfelelő következtetéseket és kialakítani a stratégiát, amely mentén haladni fogunk a kommunikációban vagy a vizuális tervezésben.

Lehetne tovább is lépni, épp erről beszélgettünk Tasnádi Olivérrel a minap: még nem építettük bele a munkánkba, de tervben van, hogy az összeállított információkat csak mint hipotéziseket rögzítsük, és próbáljuk meg interjúkkal és kutatással validálni a feltételezéseink helyességét mielőtt a végrehajtásra kerülne sor. Ez egy nagyon izgalmas, új terület a brandingben.

A stratégia tervezés fontossága arculati projektekben.

Ti nem grafikusok vagytok?

Eddig nem nagyon esett szó logóról vagy arculatról a cikkben. Pedig nagyjából minden megbízónk ezzel fordul hozzánk, hogy új logó kell neki az új termékéhez, vagy az új vállalkozásához. Grafikai stúdió vagyunk. De ez egyre inkább tolódik tanácsadói irányba. A projekt tanácsadói, előkészítő szakasza (Brand Sprint és az azt követő workshopok) hangsúlyosabb, több időt ölel fel, mint maga a tervezési szakasz! Ha nagyon sarkítok, akkor azt is mondhatom, hogy sokat workshopolunk, dolgozunk a projekt alapjain, megalapozzuk a stratégiát, és a végén egyébként melléktermékként megszületik egy grafikai arculat vagy vizuális nyelv is. És a legjobb, hogy mivel az ügyfelet végig bevontuk a folyamatba, a végén a legritkább esetben történik olyan, hogy nem megy át egy terv vagy koncepció. Hiszen közösen alapoztuk meg.

Míg korábban keveset készültünk a tervezésre és sokat terveztünk, tulajdonképpen a tervezési fázisban kerestük a közös stratégiát és alapot, addig a Brand Sprint keretrendszere segítségével megfordult az arány: erős alapot építünk, viszonylag több energia- és időbefektetéssel, majd arra könnyedén építünk vizuális nyelvet.

A közös megalapozás része egyébként a közös vizuális nyelv megtalálása is, amelyet moodboard workshopon szoktunk kidolgozni. Ennek a technikájáról majd a későbbiekben fogok beszélni :)

Összegezve, akkor kell a folyamat?

Ha nem lennének ezek a fix folyamataink, akkor nem tudtuk volna az elmúlt időszak sok párhuzamosan futó projektjét megfelelő minőségben, időben elvégezni, mert improvizációra egyszerűen nem lett volna idő, és átláthatatlanná vált volna az egész működésünk. A Brand Sprint viszont egy olyan erős alapot adott, amellyel végigvittük a projekteket.


Ha Te is szeretnéd a Brand Sprintet alkalmazni, akkor látogass el a www.brandsprint.hu oldalra, ahol a brandguide–ACADEMY keretein belül számos lehetőséged van, hogy elsajátítsd (free PDF guide, videókurzus, cikkek) és akár már a következő projektedbe beépítsd, ezzel emelve a szolgáltatásaid értékét. 👇

BRAND SPRINT PRO

ACADEMY - VIDEÓ KURZUS

Tanuld meg a Brand Sprintet online, kezdd el most, hogy már a következő projektedben alkalmazhasd!