Digital brand experience – Hogyan kapcsolódik a ux a digitális brandinghez?

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

Tartalomjegyzék

Adigitális korszak előtt, a XX. században a branding jellemzően egy egyirányú kommunikáció volt: üzenetet juttatott el a vásárlóhóz, ezzel formálva az adott vállalat, szolgáltatás vagy termékről formált véleményét, érzéseit.
A XXI. század aztán elhozta a digitális forradalmat, a technológiai fejlődés lehetővé tette a kommunikáció kiszélesedését, felgyorsulását. Sőt, létrejött az oda-vissza kommunikáció csatornája, így az online világ állandó párbeszédet biztosít a termék/szolgáltatás és vásárlói/felhasználói között. A Facebook, az Instagram, a Google, csak hogy néhányat említsek, a kommentelés, értékelés, private message stb. útján közvetlen kapcsolatot létesít a brand és a vásárlói között.
Kitárult a választási lehetőségek száma is: eltűntek a fizikai határok, a vásárlók a digitális világ bármely részében kapcsolódhatnak a márkákhoz, vásárolhatnak, követhetik őket. Nagyon sok választási lehetőségünk van: követhetünk márkákat, összehasonlíthatjuk termékeiket, véleményt formálhatunk saját és mások tapasztalatai alapján is.

Ez vezetett oda, hogy a korábban bevált marketing stratégia, miszerint addig ismételjük az üzenetet amíg el nem hiszi a közönségünk, már nem működik. Sőt, megjelenetek az online szolgáltatások, amelyek teljes iparágakat borítanak fel, amelyeknél a marketing mellett az UX-nek jut az (egyik) főszerep. Az, hogy használtható-e (digitális)termék a 2020-as évekre ugyanolyan erős tényezővé vált mint az ár és a brand üzenet vagy ígéret. Önmagában egyik tényező sem elégséges, hanem ezen hármas erőteljes szuperpozíciója vezethet erős, jó termékhez és szolgáltatáshoz és vásárlói elégedettséghez. A márkák már nem csak üzenetet hordoznak, hanem élményt jelentenek. A UX a brand részévé, megkülönböztető tényezővé és versenyelőnnyé vált.

EZ UX/UI

Lassan három éve költöztünk össze, egy irodában dolgozunk az Ergomania UX csapataival, közösen dolgozunk digitális termékek tervezésén. Ezekben a közös projektekben az „ergósok” a UX-el, mi „zwölfösök” alapvetően UI-al foglalkozunk. Ugyan jogilag két különböző vállalat vagyunk, de közös folyamataink vannak, design csapataink folyamatosan együtt dolgoznak.

Ha valami el van nevezve, az valóban létezik, így el is neveztük a közös csapatot a kezdőbetűk alapján ErgomaniaZwoelf — EZ (easy) -nek.

EZ Team @ HQ

Egyre inkább nyílvánvalóvá vált, hogy amit az Ergománia a UX projekt bizonyos részeiben tanácsadásként nyújt, az nagyon hasonló ahhoz, amit mi a branding tanácsadás során adunk az ügyfeleinknek. Ugyanazokat az alapokat vizsgálják egy-egy digitális termék vagy szolgáltatás (vö. service design) UX koncepciójának kidolgozásakor, mint amiket mi is vizsgálunk a egy vizuális tervezést megelőző branding folyamat során:

  • kihez szólunk?
  • mi a cél?
  • azt hogyan érjük el?

UX mint márkaelőny

Ráadásul, ahogy a brandinghez kapcsolódik a grafikai tervezés mint vizuális “végrehajtó”, úgy a UX-nek is megvan a párja: a UI, user interface design, felhasználó felület tervezés. A digitális arculatok egyik fő touchpointja a UI. Klasszikus arculati rendszerekben keveset gondoltunk arra, hogy például a webodalon egy online biztosításkötési vagy ügyintézési folyamat is brand része, pedig a biztosító ebben az esetben, egy digitális felületen keresztül kommunikál a vásárlóval.

Ennek a digitális kommunikációnak a sikeressége sok tényezőből áll össze. Ennek egy részét a felhasználói élmény teszi ki. A UX is legalább olyan széleskörű fogalom, mint a branding. Sokan sokfélét értenek ezalatt. Amikor most felhasználói élményként foglaltam össze a érzést amit a felhasználó érez a felület használatakor, akkor igazából nevezhettem volna brandnek is. Mindkettőnek ugyanazok az inputjai, hasonló módon elemeznek és ha néha különböző módszereket használnak az output létrehozására, de maga branding és a UX célja is ugyanaz: minél jobb érzést kiváltani a vásárlóból, amikor a szolgáltatásra vagy termékre gondol.

2020-ban új digitális termékek tervezésekor, legyen az egy webshop, vagy akár “csak” egy céges bemutatkozó weboldal, mindenképp UX vezérelt legyen a design. Ez egyben azt is jelenti, hogy a cégarculat is fix brand alapokra tud épülni. Így létrejön, hogy a brand experience-t a user uxperience támogatja. ?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!