Adigitális korszak előtt, a XX. században a branding jellemzően egy egyirányú kommunikáció volt: üzenetet juttatott el a vásárlóhóz, ezzel formálva az adott vállalat, szolgáltatás vagy termékről formált véleményét, érzéseit.
A XXI. század aztán elhozta a digitális forradalmat, a technológiai fejlődés lehetővé tette a kommunikáció kiszélesedését, felgyorsulását. Sőt, létrejött az oda-vissza kommunikáció csatornája, így az online világ állandó párbeszédet biztosít a termék/szolgáltatás és vásárlói/felhasználói között. A Facebook, az Instagram, a Google, csak hogy néhányat említsek, a kommentelés, értékelés, private message stb. útján közvetlen kapcsolatot létesít a brand és a vásárlói között.
Kitárult a választási lehetőségek száma is: eltűntek a fizikai határok, a vásárlók a digitális világ bármely részében kapcsolódhatnak a márkákhoz, vásárolhatnak, követhetik őket. Nagyon sok választási lehetőségünk van: követhetünk márkákat, összehasonlíthatjuk termékeiket, véleményt formálhatunk saját és mások tapasztalatai alapján is.
Ez vezetett oda, hogy a korábban bevált marketing stratégia, miszerint addig ismételjük az üzenetet amíg el nem hiszi a közönségünk, már nem működik. Sőt, megjelenetek az online szolgáltatások, amelyek teljes iparágakat borítanak fel, amelyeknél a marketing mellett az UX-nek jut az (egyik) főszerep. Az, hogy használtható-e (digitális)termék a 2020-as évekre ugyanolyan erős tényezővé vált mint az ár és a brand üzenet vagy ígéret. Önmagában egyik tényező sem elégséges, hanem ezen hármas erőteljes szuperpozíciója vezethet erős, jó termékhez és szolgáltatáshoz és vásárlói elégedettséghez. A márkák már nem csak üzenetet hordoznak, hanem élményt jelentenek. A UX a brand részévé, megkülönböztető tényezővé és versenyelőnnyé vált.
EZ UX/UI
Lassan három éve költöztünk össze, egy irodában dolgozunk az Ergomania UX csapataival, közösen dolgozunk digitális termékek tervezésén. Ezekben a közös projektekben az „ergósok” a UX-el, mi „zwölfösök” alapvetően UI-al foglalkozunk. Ugyan jogilag két különböző vállalat vagyunk, de közös folyamataink vannak, design csapataink folyamatosan együtt dolgoznak.
Ha valami el van nevezve, az valóban létezik, így el is neveztük a közös csapatot a kezdőbetűk alapján ErgomaniaZwoelf — EZ (easy) -nek.
Egyre inkább nyílvánvalóvá vált, hogy amit az Ergománia a UX projekt bizonyos részeiben tanácsadásként nyújt, az nagyon hasonló ahhoz, amit mi a branding tanácsadás során adunk az ügyfeleinknek. Ugyanazokat az alapokat vizsgálják egy-egy digitális termék vagy szolgáltatás (vö. service design) UX koncepciójának kidolgozásakor, mint amiket mi is vizsgálunk a egy vizuális tervezést megelőző branding folyamat során:
- kihez szólunk?
- mi a cél?
- azt hogyan érjük el?
UX mint márkaelőny
Ráadásul, ahogy a brandinghez kapcsolódik a grafikai tervezés mint vizuális “végrehajtó”, úgy a UX-nek is megvan a párja: a UI, user interface design, felhasználó felület tervezés. A digitális arculatok egyik fő touchpointja a UI. Klasszikus arculati rendszerekben keveset gondoltunk arra, hogy például a webodalon egy online biztosításkötési vagy ügyintézési folyamat is brand része, pedig a biztosító ebben az esetben, egy digitális felületen keresztül kommunikál a vásárlóval.
Ennek a digitális kommunikációnak a sikeressége sok tényezőből áll össze. Ennek egy részét a felhasználói élmény teszi ki. A UX is legalább olyan széleskörű fogalom, mint a branding. Sokan sokfélét értenek ezalatt. Amikor most felhasználói élményként foglaltam össze a érzést amit a felhasználó érez a felület használatakor, akkor igazából nevezhettem volna brandnek is. Mindkettőnek ugyanazok az inputjai, hasonló módon elemeznek és ha néha különböző módszereket használnak az output létrehozására, de maga branding és a UX célja is ugyanaz: minél jobb érzést kiváltani a vásárlóból, amikor a szolgáltatásra vagy termékre gondol.
2020-ban új digitális termékek tervezésekor, legyen az egy webshop, vagy akár “csak” egy céges bemutatkozó weboldal, mindenképp UX vezérelt legyen a design. Ez egyben azt is jelenti, hogy a cégarculat is fix brand alapokra tud épülni. Így létrejön, hogy a brand experience-t a user uxperience támogatja. ?