Nem szeretem az olyan cikkeket, ahol megmondják, hogy mi a trend vagy hogy mi várható a jövőben. Mégis egy ilyen bejegyzést írok most, mert bár jós én sem vagyok, foglalkoztat a téma. Megfelelően nagy távolságból, kvázi felülről tekintve, milyen a vizuális branding és arculattervezés jelenlegi helyzete, valamint fejlődési iránya? Ráadásul közeledik az év vége, ami jó alkalmat nyújt, hogy ezeket a folyamatokat a jövő évre vetítsem ki, és ezzel egy erős, kattintható címet adjak a bejegyzésnek.😎
A meglátásaimat arra a tapasztalatra alapozom, hogy a zwoelf digitalnál napi szinten arculatok tervezésével foglalkozunk, folyamatosan látjuk és érezzük az igények és elvárások alakulását, változását. Ezt a változást alapvetően a technológia fejlődése hozza, amit ha egy szóban kellene összefoglalni, ezt mondanám: digitalizálódunk.
Ez a digitalizáció jól összefoglalható abban a példában, hogy míg 2-3 évvel ezelőtt a munkáink több mint fele nyomdai kivitelezésre került, nyomdakész anyagot adtunk le a munkánk végén, addig ez az arány mára, 2020 végére kb. 5-10% alá csökkent. Már az arculattervek alap-, “kisarculati” elemei sem nyomdai kivitelűek, egyedül a névjegykártya tartja töretlenül a frontot. Mellette olyan, korábban még marginálisnak gondolt elemek kerültek előtérbe, mint az:
- emailaláírás,
- sablon közösségimédia-poszthoz,
- Word- és PPT-sablon,
- PDF bemutató brosúra.
A digitalizáció folyamata egyre több új felületet teremt a képernyőkön, digitális felületeken. A COVID19-helyzet is gyorsított ezen a folyamaton: meggyorsult bizonyos szolgáltatások digitalizációja a szórakoztatásban (online mozi, tv, színház), az oktatásban (e-learning kurzusok, webinárok, konferenciák) és az élet számos, most nem sorolt területén. (A brandguide.hu-t is a lockdown alatt kezdtem felépíteni.)
Nézzük meg, hogy a digitalizáció milyen pontokon keresztül hat a vizuális brandingre, arculattervezésre. Végig lehetne menni az arculatok összes építőkövén, de ezek közül csak néhány jellemzőt fogok kiemelni.