Te hol állsz a szakmai ranglétrán?

A vizuális branding tudás négy szintje

SERFŐZŐ PÉTER 

Elméletem szerint több lépcsőben fejlődik egy Designer, aki arculattervezéssel foglalkozik. Idő kell a fejlődéshez, idővel tud az egyik fokozatból a másikba lépni. Minden fokozatból való továbblépés feltétele, hogy legyen olyan senior munkatárs vagy külső mentor/segítség, akitől tud folyamatosan tanulni, vagy legyen olyan képzés, tudásforrás, amely elősegíti a szintlépést. Ilyen forrás a brandguide is ✌️

Első szint - junior

Az ügyes és tehetséges junior teljesítményét, vizuálisan pofás, jól kinéző vizuális munkák és arculatok jellemzik. Tehetséges, jól érzi az arányokat, elrendezéseket, a színek dinamikáját. Ritkán, vagy egyáltalán nincs kapcsolata az ügyféllel, szűrt információkat és instrukciókat kap, az alapján dolgozik. Prezentációs készsége kezdő szinten van, félénken, de kommunikál. Kb. 1-2 év tapasztalat után tud továbblépni.

Második szint - medior

Az erős vizualitás mellé, már erős koncepció is társul. Megalapozott gondolatok mentén építi fel a vizuális tervet. Alap szinten ugyan, de be tudja mutatni koncepcióját, azt belső körben prezentálni tudja. 2-4 év tapasztalat után tud seniorra válni.

Harmadik szint - senior

Itt már megjelenik a stratégia és vizuális válasz szoros kapcsolata. Megtanulja, hogy miként lehet a briefre szoros és helyes választ adni. Érti a célokat, segít a stratégia fejlesztésében, részfeladatokat vállal a stakeholderekkel való közös munkában, de önállóan nem vezet stratégiai workshopokat. Segíti a junior csapattársai munkáját visszajelzéssel, iránymutatással.

Negyedik szint - stratéga

Képes önállóan sikeres workshopokat vezetni. Képes stratégiát alkotni, az erre adott vizuális választ értékelni, szakmailag irányítani. Folyamatosan kapcsolatban van a stakeholderekkel és ideje jórészében már nem vizuális terveket alkot, hanem stratégiát, és abból briefeli a vizuális designereket.

A négy szakmai szint grafikonon ábrázolva

Ez a négy lépcsőfok általánosan lefedi a designerek fejlődési ívét. Az idő faktort minden lépcsőnél kiemeltem, de messze nem csak az szakmában eltöltött idő befolyásolja a fejlődést. Ráadásul, ahogy az ábra is mutatja, ez a fejlődés semmiképp sem lineáris. Íme néhány szempont, amely fontos lehet a fejlődés szempontjából:

  • a designer személyisége - nem lesz mindenkiből stratéga,
  • tanulni akarás, ambíció - lustaság nem segít,
  • környezet - munkatársak, munkahely szellemisége,
  • projektek mennyiség, minősége

Továbbá nem állítom, hogy nincs más lépcsőfok, vagy nincsenek köztes lépések. Ez egy ideális osztályozás, amelyet a zwoelf-ben szerzett tudásom alapján a brandguide szempontjából állítottam fel.

Az mindenképp látszik, hogy folyamatos fejlődés a design szakmában is elvárt. A lifelong learning itt is elérhető és kívánatos is. A vizuális designegek munkáját a technológia fejlődés formálja. Az új megjelenítő eszközök és felületek újabb és újabb kihívások elé állítják a designereket. Igaz itt is a mondás, hogy aki kimarad lemarad, ha nem képzi magát, akkor versenyhátrányba kerül. A digitális fejlődés, a vizuális tervezést is digitalizálja: nem csak tervezőeszközeink váltak digitálissá, hanem az alkalmazások is egyre digitálisabbak. Egy jó példa erre, hogy egyre ritkább a névjegykártya és egyre több az email aláírás tervezés.

A brandguide célja a vizuális fejlesztés: talán nem nagyképű azt állítani, hogy fő célunk a magyar vizuális kultúra fejlesztése. Ezt azáltal tudjuk elérni, ha a magukat a designeredet segítjük, akik a magyar vizuális valóságot alkotják. Ennek első lépése volt az előző évben tartott webinárok sorozata, hamarosan pedig bemutatkozik a brandguide – ACADEMY.

Hogy mi is pontosan a brandguide - ACADEMY, arról egy következő posztban részletesen írni fogok :)



A brandinget sokféle szempontból lehet értelmezni, többek között marketing, sales vagy üzleti szempontból. Ez a hiánypótló 156 oldalas kötet főleg vizuális fókusszal bontja ki a témát, így a vizuálisan érzékeny, fejlődni vágyó grafikusoknak, marketingeseknek, tanácsadóknak vagy épp arculatterveztetés előtt álló megbízóknak ad lehetőséget a tanulásra, fejlődésre. 👇

BRANDING ÉS A VIZUÁLIS VÁLASZ

OLVASS

156 oldal gyakorlati tudás a brandépítésről.